Er waren al lange tijd plannen voor het graven van een Overijssels Kanaal. Pas in 1885 werd er een kanaal gegraven. In Lemelerveld lag over het kanaal een ijzeren ophaalbrug. Het huidige voetbrugje doet hier aan denken.
In 1830 maakte men al plannen om het Overijssels Kanaal aan te leggen. De opkomende industrie in Twente had namelijk behoefte aan betere verbindingswegen voor de aanvoer van grondstoffen en het transport van textiel. De bestaande waterwegen zoals de Vecht en de Regge waren vaak slecht bevaarbaar. Om financiële redenen kwamen deze eerste kanalisatieplannen niet van de grond.
Overijsselsche Kanalisatie Maatschappij
Rond 1850 werd de Overijsselsche Kanalisatie Maatschappij (O.K.M.) opgericht. Twente droeg opvallend genoeg niet bij aan de plannen. Er kwam vooral steun van Zwolle en Deventer, naast de financiële steun van de provincie. Het eerste kanaal werd gegraven in 1855. Dit is het Overijssels Kanaal van Zwolle via Lemelerveld en Vroomshoop naar Almelo.
Voetbrugje
De kanalen tussen Zwolle en Vroomshoop en tussen Lemelerveld en Raalte werden in 1964 gesloten en overgedragen aan het waterschap. De ijzeren ophaalbrug werd vervangen door een vaste oeververbinding. In 1969 werd het voetbrugje aangelegd ter hoogte van de Ds. Keersstraat. Zo konden de kinderen veiliger naar school lopen. Ook de dokterswoning was beter bereikbaar. In 2017 is dit voetbrugje vervangen. Het brugje is een herdenking aan het 165-jarig bestaan van het Overijssels Kanaal en als herinnering aan de oude ophaalbrug.