In 1839 werd de spoorweg tussen Amsterdam en Haarlem aangelegd. Kort daarna werden er overal spoorwegen aangelegd. In 1867 kwam er een spoorlijn van Zwolle naar Leeuwarden. In Berkum/Dalfsen stond ook een station. Dit was 10 kilometer van Dalfsen vandaan. Hier wilden ze ook een echte spoorlijn. In 1899 werd de Noord-Ooster Lokaal Spoorweg Maatschappij (NOLS) opgericht. Zij wilden een spoorlijn van Zwolle naar Stadskanaal realiseren. In 1901 begonnen ze met de aanleg. In 1903 kon de trein al van Zwolle naar Ommen rijden via het nieuwe station in Dalfsen. Het jaartal 1903 staat nog steeds op de gevel van het station.
Halteplaatsen
Veel landeigenaren wilden een halteplaats op hun gebied. Naast het station Dalfsen werden dus ook vier stopplaatsen aangelegd: Veldhoek, Marshoek, Rechteren en Vilsteren.
Einde vrachtvaart
Door de komst van de spoorlijn, kwam er een einde aan de vrachtvaart op de Vecht. Vervoeren per trein ging sneller en beter. Ze hadden geen last meer van harde wind en laag water. Ook kon er veel meer vervoerd worden.
Station Dalfsen
In de oorlog was het station gesloten. Aan het einde van 1944 werd het station nog gebruikt om V2-raketten aan te voeren. Na de oorlog is het station weer helemaal in gebruik genomen. De lijn van Zwolle naar Emmen is in de jaren 80 op meerdere plekken verdubbeld en geheel geëlektrificeerd. De NS wilde van de oude stationsgebouwen af. Gemeente Dalfsen heeft het gebouw kunnen redden door het op de gemeentelijke monumentenlijst te zetten.