DNA van Dalfsen
Landkaart van Dalfsen Schatten van Dalfsen Ga op ontdekking Verhaal van Dalfsen Zoeken Zoeken
Uitkijktoren over het Vechtdal

Uitkijktoren over het Vechtdal

Hoe is het Vechtdal ontstaan, zoals het vandaag de dag is? Een verhaal dat terug gaat naar 370.000 jaar geleden: van ijsvlaktes tot een subtropisch gebied en de eerste mensen in het Vechtdal. Een wondermooi proces waar veel vondsten tot 130.000(!) jaar geleden zijn gedaan.

Lees meer
Trechterbeker

Trechterbeker

Vanaf ongeveer 3400 v. Chr. vestigden de eerste Trechterbekermensen zich in deze regio. Hun naam is afkomstig van hun typische aardewerk met veel versieringen. In de omgeving van Dalfsen zijn veel overblijfselen en voorwerpen van deze eeuwenoude cultuur gevonden.

Lees meer
Bronzen bijl

Bronzen bijl

Rond 2000 v. Chr. werd er al volop gehandeld met Midden- en Zuid-Europa. Goud, zout en brons werden geruild tegen vee en barnsteen uit het Waddengebied. Van deze grondstoffen werden bijvoorbeeld wapens en gereedschappen gemaakt. Er zijn verschillende overblijfselen gevonden in de omgeving van Dalfsen.

Lees meer
IJzeroer

IJzeroer

Vanaf 800 v. Chr. werd ijzer gebruikt als materiaal voor gereedschappen en wapens. Dit materiaal was goedkoper en sterker dan brons. Het ijzer werd gewonnen uit ijzeroerlagen in de grond en vervolgens omgesmolten in ijzerovens. De smid gebruikte het ijzer voor veel nieuwe gereedschappen.Lees meer
Mercuriusbeeldje

Mercuriusbeeldje

In het Romeinse leger leerden jonge boerenzonen uit de omgeving van Dalfsen nieuwe hoogstaande bouwtechnieken. Deze kennis namen zij mee terug naar huis. In de omgeving van Dalfsen zijn veel vondsten gedaan uit de Romeinse tijd, waaronder het bronzen Mercuriusbeeldje en een munt van keizer Hadrianus (117-138 na Chr.).

Lees meer
Merovingische vondsten

Merovingische vondsten

De opgraving van het kleine Merovingische grafveld in Dalfsen uit de 6e eeuw toont aan dat de mensen relatief welvarend waren. Er zijn rijke grafgiften zoals een complete wapenuitrusting en sieraden gevonden.Lees meer
De hof van Ierte

De hof van Ierte

In de 9e eeuw ontstond het zogenaamde hofstelsel. Boeren zonder eigen grond betaalden belasting aan grondbezitters. Het Hof van Ierte was van grondbezitter. Het hofstelsel verwaterde vanaf 1200. Tegenwoordig is de Ierthe in particulier bezit.

Lees meer
Schaapskooien en het heidelandschap

Schaapskooien en het heidelandschap

Omstreeks 700 na Chr. ontstonden er nieuwe nederzettingen in het heide- en essenlandschap. Alle boeren hadden vroeger schapen. Er stonden vele schaapskooien waarvan 42 stuks in Nieuwleusen en 62 stuks in Dalfsen. Uit de nederzettingen zijn later de hedendaagse buurschappen en het dorp Dalfsen ontstaan.

Lees meer
Marken en woeste gronden

Marken en woeste gronden

Om het gebruik van de gronden te reguleren en te onderhouden, werden door de eigenaren van de grond en bezitters van boerderijen markegenootschappen opgericht, de zogenaamde marken. In Dalfsen werden er van 1300 tot 1450 zeven marken opgericht.

Lees meer
Kerspel Dalfsen

Kerspel Dalfsen

Omstreeks het jaar 1000 werd de bisschop van Utrecht (gevestigd in Deventer) naast kerkelijk ook wereldlijk leider van het Oversticht. Hij voegde het kerkdorp Dalfsen samen met de buurschappen. Daardoor ontstond het kerspel of de parochie Dalfsen als bestuurlijke eenheid. In 1811 ontstond de hedendaagse gemeente Dalfsen.

Lees meer
Grote Kerk Dalfsen

Grote Kerk Dalfsen

De Grote Kerk in Dalfsen werd al in 1178 gebouwd. In gotische stijl, oost-west richting en op een hoger gelegen stuk land. Door de jaren heen is er van alles aan de kerk veranderd. Toch wordt deze nu nog steeds gebruikt door de protestantse gemeente van Dalfsen.

Lees meer
PKN Kerk Oudleusen

PKN Kerk Oudleusen

Vroeger moesten inwoners van Oudleusen lopend naar Dalfsen om naar de kerk te gaan. Op een gegeven moment gingen ze hun eigen diensten organiseren op de deel van een boerderij. In 1870 werd het eerste kerkgebouw gebouwd, De Olde Prêke. Vanaf 1952 maakten ze gebruik van het huidige kerkgebouw.Lees meer
Grote kerk Nieuwleusen

Grote kerk Nieuwleusen

In 1672 werd een nieuwe kerk gebouwd bij de viersprong in Nieuwsleusen. Participanten van de Leusener Compagnie waren erg betrokken bij de kerk en schonken veel geld. Het ledenaantal bleef groeien. In 1830 werd er daarom een grotere kerk gebouwd op dezelfde plek: de Grote Kerk.

Lees meer
Havezate Oosterveen

Havezate Oosterveen

Rond het jaar 1640 werd de havezate Oosterveen gebouwd in een gebied dat kort daarvoor was ontgonnen. Slechts één pentekening is gevonden.

Lees meer
Kasteel Rechteren

Kasteel Rechteren

In de 11e eeuw werden er meerdere kastelen gebouwd. Ondanks de vele tegenslagen is Kasteel Rechteren het enige middeleeuwse kasteel in Overijssel waarvan delen bewaard zijn gebleven. Het kasteel heeft inmiddels geen burchtrechten meer, maar is in bezit van een adellijke familie.

Lees meer
De marketafel

De marketafel

Zo’n 5000 jaar geleden waren er al boeren actief in Oudleusen. Hier is jammer genoeg niet veel van terug te zien. Door de marketafel komt een stukje geschiedenis toch tot leven. Op het blad staat een 19e eeuwse kaart met daarop de oude erven.Lees meer
Oude boerenerven met Saksische boerderijen

Oude boerenerven met Saksische boerderijen

Rondom de dorpen en in het buitengebied staan nog verschillende prachtige oude boerderijen die alle vele eeuwen bestaan zoals bijvoorbeeld de boerderijen in Millingen en Emmen, bij den Aalshorst en den Berg, in Nieuwleusen, Welsum, Oudleusen en in Hessum.

Lees meer
Twentseweg en Koningsweg

Twentseweg en Koningsweg

De Twentseweg en Koningsweg zijn beide mooie, historische wegen. Een aantal elementen uit de geschiedenis zijn bewaard gebleven.Lees meer
Gevelsteen de Hessenweg / N340

Gevelsteen de Hessenweg / N340

De Hessenweg was een hele oude handelsroute tussen Midden-Duitsland en Oost-Nederland. De weg bleef heel lang een zandweg. Nu is de weg gemoderniseerd en staat het bekend als de N340.Lees meer
Heide- veenlandschap met turfafgraving

Heide- veenlandschap met turfafgraving

Een groot deel van Overijssel was vroeger bedekt met een dikke laag veen. Dit veen werd ontwaterd door kanalen te graven. Daarna werd het als turf gestoken en verkocht.Lees meer
De Zomp

De Zomp

De Vecht was een belangrijke handelsroute tussen Nederland en Duitsland. Omdat het op sommige stukken heel ondiep was, werd de zomp ontworpen. Hiermee werd van alles vervoerd, ook mensen.

Lees meer
De Bisschopsschans

De Bisschopsschans

De Bisschopsschans werd opgezet om vijanden tegen te houden. Uiteindelijk raakte de schans in verval. Nu is de Bisschopsschans een toeristische trekpleister.Lees meer
Buitenhuizen en spiekers

Buitenhuizen en spiekers

In de tijd van de Gouden Eeuw hadden rijke mensen een landhuis, net buiten de stad. Hier verbleven ze in de zomer. Ook waren er in deze omgeving veel spiekers. Dit zijn graansilo’s. Veel van deze buitenhuizen en spiekers zijn door de jaren heen verloren gegaan.Lees meer
De papenallee en de RK Kerk in Hoonhorst

De papenallee en de RK Kerk in Hoonhorst

Na de reformatie konden de katholieken niet meer in de grote hervormde kerk terecht. Ze hielden 80 jaar lang kerkdiensten op geheime plekken. Daarna mochten ze een schuurkerk bouwen, zonder poespas.Lees meer
Van brandemmer tot brandspuit

Van brandemmer tot brandspuit

Vroeger was het onmogelijk om een brand te blussen. Door de jaren heen zijn hier allerlei oplossingen voor bedacht. Zo werden de huizen gunstiger gebouwd en bedacht men manieren om de branden te blussen. Zo kwamen er brandemmers en brandspuiten en uiteindelijk ook brandweerkorpsen.

Lees meer
Kerkbrugje over het Overijssels Kanaal

Kerkbrugje over het Overijssels Kanaal

Er waren al lange tijd plannen voor het graven van een Overijssels Kanaal. Pas in 1885 werd er een kanaal gegraven. In Lemelerveld lag over het kanaal een ijzeren ophaalbrug. Het huidige voetbrugje doet hier aan denken.

Lees meer
Station Dalfsen

Station Dalfsen

Vanaf 1903 kunnen we met de trein van Zwolle naar Ommen rijden. Door de jaren heen is het spoor verdubbeld en geëlektrificeerd. Het vervoeren per trein ging beter en gemakkelijker dan via boten.Lees meer
Eikenhakhout

Eikenhakhout

Het eikenhakhout hield de Dalfsenaren druk bezig. Om de negen jaar werden de eikenhakhoutbossen gekapt. De gesnoeide bossen bleven staan tot mei, daarna kwamen de ‘bosschers’ in actie.Lees meer
Molens van Dalfsen

Molens van Dalfsen

Vroeger was Dalfsen een molenrijke gemeente. Tijdens de piek stonden er 14 molens in Dalfsen. Tegenwoordig zijn er nog 3 actief. Alle andere molens zijn afgebroken of verplaatst.

Lees meer
Van Dedem Landgoederen

Van Dedem Landgoederen

De familie Van Dedem had drie landgoederen in het bezit. De landgoederen Den Berg, ten zuiden van de Vecht bij Dalfsen, het Jagtlust in Ruitenveen en de Rollecate in Den Hulst, beide bij Nieuwleusen, waren op een gegeven moment alle drie eigendom van de familie Van Dedem.

Lees meer
Het kanaal de Dedemsvaart

Het kanaal de Dedemsvaart

In deze regio werden kanalen gegraven die geschikt waren voor de turfvaart. De naam Den Hulst komt waarschijnlijk van een sluiswachter. Dedemsvaart werd door het kanaal erg welvarend.Lees meer
Palthehuis

Palthehuis

Jan Arend Palthe liet naast de kerk een eigen huis bouwen toen hij dominee was in Nieuwleusen.

Lees meer
Cichoreifabriek

Cichoreifabriek

In de 19e eeuw was koffie een gewild maar kostbaar artikel. Niet betaalbaar voor gewone mensen en daarom ontstonden er in Nederland aanvankelijk tientallen veelal kleinere fabriekjes voor cichoreipoeder als vervanging voor de dure koffie. Zo ook in Dalfsen en Den Hulst.

Lees meer
Fietsenfabriek Union

Fietsenfabriek Union

Aan het kanaal in Den Hulst werd "Firma B.J. van den Berg" opgericht, een rijwielhandel die al snel uitgroeide tot de Union Rijwielfabriek. Er werden op zeker moment tot wel 1.000 fietsen per dag gemaakt. Een verwoestende brand, financiële en bestuurlijke problemen maakten dat het bedrijf uiteindelijk failliet ging.

Lees meer
De stoomfluit van de melkfabriek

De stoomfluit van de melkfabriek

Rond 1900 waren de zuivelfabrieken in opkomst. Er werd veel geïnvesteerd in nieuwe technieken om te voldoen aan hogere kwaliteitseisen. Overal zag je grote fabrieksschoorstenen boven de dorpen uitsteken. De stoomfluit van de voormalige Coöperatieve stoomzuivelfabriek "Onderling Belang" herinnert nog aan deze maatschappelijke ontwikkeling.

Lees meer
Ruilverkaveling

Ruilverkaveling

Wateroverlast, slechte wegen en onhandige stukken grond maakten het de boeren lastig om hun grond te bewerken.Twee ruilverkavelingen maakten het de boeren van Nieuwleusen mogelijk om veel efficiënter te werken. Het had een grote impact op het landschap.Lees meer
Lentheschool

Lentheschool

Naar school gaan was vroeger niet vanzelfsprekend. In 1853 werd de Lentheschool opgericht voor families die de andere scholen niet konden betalen. Vanaf 1907 werden er ook christelijke en katholieke scholen opgericht in de omgeving.Lees meer
Schoolklasje Nieuwleusen

Schoolklasje Nieuwleusen

Toen de eerste boeren zich vestigden in de omgeving van het Oosterveen, was er ook behoefte aan een school voor hun kinderen. In 1658 werd een school gebouwd. Marten Harms uit Dalfsen was de eerste schoolmeester.

Lees meer
Klederdrachten

Klederdrachten

Voor de bevolking op het platteland was de klederdracht een belangrijke manier om zich te onderscheiden van bewoners van andere streken of dorpen. Het gaf mensen een gevoel van saamhorigheid en markeerde afwisseling met zon- en feestdagen, met doop, huwelijk en rouw.Lees meer
Watertoren bij de Lichtmis

Watertoren bij de Lichtmis

Schoon drinkwater is belangrijk om gezond te blijven. Watertorens zorgden voor de aanvoer van drinkwater via leidingen. In 1932 werd een watertoren van ruim vijftig meter hoog gebouwd bij de Lichtmis. Vanaf deze centrale plek werd een groot gebied voorzien van goed water.Lees meer
Tweede Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog

Van 10 mei 1940 tot 13 april was Dalfsen bezet. Ook in Dalfsen waren de gevolgen van de oorlog groot. Er waren Joodse families die onderdoken in Dalfsen. De verzetsgroep streed voor de vrijheid. En dagelijks vlogen veel bommenwerpers over richting Duitsland.Lees meer
Werkkamp ‘De Vecht’

Werkkamp ‘De Vecht’

In het werkkamp ‘De Vecht’ was plaats voor 192 mensen. Het was een werkkamp voor werkloze mensen tijdens de economische crisis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog brachten de Duitsers eerst werkloze Joden uit Amsterdam onder in het kamp en daarna ook geëvacueerde mensen vanuit het kustgebied.

Lees meer
Museum Palthehof

Museum Palthehof

In 1982 werd de historische vereniging ‘Ni’jluusn van vrogger’ opgericht. In 1998 openden zij Museum Palthehof. In het museum maak je kennis met de geschiedenis van Nieuwleusen en omgeving.Lees meer
Gemeentehuis Nieuwleusen

Gemeentehuis Nieuwleusen

Door ontginning trokken steeds meer mensen naar het Nieuwe Leusen. Op het kruispunt van vier belangrijke wegen ontstond een dorpje. In 1878 werd hier een ambstwoning gebouwd voor de burgemeester.

Lees meer
Wagon van de stoomtram

Wagon van de stoomtram

Op 15 juni 1885 werd de N.V. Dedemvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij opgericht. De tramlijn maakte het mogelijk om bijvoorbeeld verder weg boodschappen te doen of om naar de markt te gaan. In 1947 reed de tram voor het laatst. Een wagon is bewaard gebleven en compleet gerestaureerd.

Lees meer
Kunstwerk Romeo en Julia

Kunstwerk Romeo en Julia

Lemelerveld was jarenlang een gespleten dorp door het Overijsselse Kanaal dat dwars door het dorp liep. Er was een grote wens om een echte dorpskern te realiseren. Na jarenlang getouwtrek werd in 1995 het Kroonplein gerealiseerd met het kunstwerk Romeo en Julia.Lees meer
Kunstwerk De Kruiskuil

Kunstwerk De Kruiskuil

Tot 1997 was Lemelerveld verdeeld over vier verschillende gemeenten: Dalfsen, Ommen, Heino en Raalte. Een referendum bracht hier verandering in. Op het viergemeentenpunt staat Kunstwerk de Kruiskuil dat de tijd van de vier gemeenten symboliseert.Lees meer
Gevelsteen Oalste Huus

Gevelsteen Oalste Huus

Dirk Blikman Kikkert en C.G. de Moen waren actieve mannen in de omgeving. De Moen richtte een steen-, pannen- en tichelfabriek op aan de voet van de Lemelerberg. Blikman Kikkert was eigenaar van een veenderij, de beetwortelstoomsuikerfabriek en zijn eigen Heidepark met herenhuis.Lees meer
Van de 'Sukerbiet' en de NIJL tot de C.A.V.V.

Van de 'Sukerbiet' en de NIJL tot de C.A.V.V.

De suikerbietenfabriek was het eerste bedrijf dat zich vestigde in het dorp Lemelerveld. Dit was heel belangrijk voor de ontwikkeling van het dorp. Ter ere daarvan staat het kunstwerk ‘de Sukerbiet’ op het Kroonplein.Lees meer
Kunst in gemeentehuis Dalfsen

Kunst in gemeentehuis Dalfsen

Bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis van Dalfsen is veel aandacht besteed aan kunst en kunstenaars uit de gemeente. Werk van bekende en minder bekende kunstenaars zijn overal in de gemeente te vinden.

Van Jan Masselink (1904-1984) is een kleine collectie schilderijen en tekeningen aanwezig in Museum Palthehof in Nieuwleusen, waaronder het hier afgebeelde werk.

Lees meer
Dorpswandeling Oud Dalfsen

Dorpswandeling Oud Dalfsen

Een korte wandeling van 2 kilometer langs alle plekken van historische betekenis door oud Dalfsen met de Westermolen als start- en eindpunt.

Lees meer
Fietsroute rond Dalfsen over de stuw

Fietsroute rond Dalfsen over de stuw

Rond Dalfsen zijn er 2 fietstochten van 23 en 25 kilometer met de Westermolen als start- en eindpunt. Langs de ene route verken je de omgeving aan de oostzijde van Dalfsen via het pontje van de Stokte naar Hessum. De andere route voert je ten zuiden van de Vecht naar de westzijde van Dalfsen via de stuw Vechterweerd.

Lees meer
Fietsroute rond Dalfsen over het pontje

Fietsroute rond Dalfsen over het pontje

Rond Dalfsen zijn er twee fietstochten van 23 en 25 kilometer met de Westermolen als start- en eindpunt. Langs de ene route verken je de omgeving aan de oostzijde van Dalfsen via het pontje van de Stokte naar Hessum. De andere route voert je ten zuiden van de Vecht naar de westzijde van Dalfsen via de stuw Vechterweerd.

Lees meer
Historische wandelroute Hoonhorst

Historische wandelroute Hoonhorst

De wandelroute met als start- en eindpunt café Kappers in Hoonhorst gaat ongeveer 12 km door het gebied van Hoonhorst en Lenthe.

Lees meer
Historische fietstocht rond Hoonhorst

Historische fietstocht rond Hoonhorst

De fietsroute van 25 km met als start- en eindpunt café Kappers in Hoonhorst voert langs de buitengebieden en landgoederen in de buurtschap Lenthe, Emmen en het dorp Hoonhorst.

Lees meer
Historisch ommetje Lemelerveld

Historisch ommetje Lemelerveld

Een historisch ommetje in en rond Lemelerveld met als start- en eindpunt het Kroonplein is een wandelroute van ongeveer 5 kilometer langs 20 herkenbare plekken en objecten uit de nog jonge geschiedenis van het dorp.

Lees meer
Historische fietsroute rond Lemelerveld

Historische fietsroute rond Lemelerveld

Deze fietsroute van om en nabij 20 kilometer met als start- en eindpunt het Kroonplein leidt door de omgeving terug naar het dorp Lemelerveld dat rond 1850 is ontstaan langs de oevers van het net aangelegde Overijssels kanaal.

Lees meer
Gedichtenwandeling Nieuwleusen

Gedichtenwandeling Nieuwleusen

Kies uit een wandelroute van 5 of 8 kilometer of loop ze aansluitend (13 kilometer). Lees op verschillende plaatsen op de route een gedicht dat speciaal is gecomponeerd voor die plek. Start- en eindpunt is bij het museum de Palthehof achter de Grote Kerk.

Lees meer
Fietsroute rond Nieuwleusen

Fietsroute rond Nieuwleusen

Fietsen door het heden en verleden van Nieuwleusen met het start- en eindpunt bij Museum Palthehof.

Lees meer
Wandelpad door Oudleusen

Wandelpad door Oudleusen

De wandelroute van bijna 11 kilometer door Oudleusen met als start- en eindpunt de Wiekelaar bij de kerk geeft een mooie indruk van de beziens- en wetenswaardigheden over dit oude dorp.

Lees meer
Fietsroute boerderijnaamborden Oudleusen

Fietsroute boerderijnaamborden Oudleusen

De fietsroute van 37 kilometer met als start- en eindpunt de Wiekelaar bij de kerk voert langs alle 32 boerderijen die in 2019 zijn voorzien van nieuwe naamborden met hun veelal oude erfnamen.

Lees meer
Boerderijen

Boerderijen

Lees meer
52.52409421170486, 6.292799142776334Erve die Haer

52.52409421170486, 6.292799142776334Erve die Haer

Reeds in 13e/14e eeuw wordt erve die Haer benoemd onder grootgrondbezitter de Bisschop van Utrecht. In 1376 is Jacob Creyenschote en Bette zijn vrouw eigenaar en wordt het erf verkocht aan jonkvrouw Agnes van Wolff, non in het Zwartewaterklooster.

Lees meer
icon

Handige links

Schatten van Dalfsen Ga op ontdekking Historische Kring Dalfsen Historische vereniging Ni'jluusn van Vrogger

360 graden bezichtiging

Grote Kerk Dalfsen Molens van Dalfsen

Contact

info@dnavandalfsen.nl